Denne siden har et utvalg av skiltdesign for å hjelpe deg med å lage et godt designet skilt rundt firmalogoen eller merkevaren. Flere tommelfingerregler vil bli vist, sammen med eksempler og skjermbilder for å hjelpe deg med å ta den riktige avgjørelsen.
1) Velge skiltet med den beste størrelsen for deg
Med vårt Prestige-utvalg av navneskilt har du et utvalg størrelser, og noen ganger er det vanskelig å bestemme nøyaktig hvilken størrelse du skal gå for. Ofte bør denne avgjørelsen i stor grad være fokusert rundt formen på logoen din.
Brede logoer
Hvis firmalogoen din er en bred logo, er det ofte en god idé å velge et relativt høyt skilt (kanskje 30 mm eller 35 mm høyt) og plassere logoen over toppen av merket.
Eksemplet ovenfor viser en bred firmalogo plassert over toppen av et Prestige 74x30 mm-skilt med et eksempelnavn og stillingstittel under. Dette er en god måte å designe et skilt på, der alt er midtstilt og alt har jevn avstand til kanten. Logoen forblir fremtredende og lett lesbar, og teksten nedenfor er ikke sammenklemt. Hadde et kortere skilt blitt valgt, ville ikke teksten under logoen hatt nok plass og skiltet kan se overfylt ut.
Kvadratiske eller tynne logoer
Omvendt, hvis firmalogoen din er kvadratisk eller stående, er det ofte fordelaktig å velge et kortere skilt (kanskje 20 mm eller 25 mm høyt) med logoen til venstre eller høyre side.
Eksempelet ovenfor viser en firkantet firmalogo på venstre side av et Prestige 74x25 mm-skilt med eksempelnavn og stillingstittel til høyre. Dette er det vanligste oppsettet for logoer av disse proporsjonene, med logoen stor og klar og navn og stillingstittel av rimelig størrelse. Hvis du ikke trenger stillingstitler, kan du prøve å ha en linje for Fornavn og en annen linje under for Etternavn. Dette gir mulighet for en større skrift, noe som øker lesbarheten til designet.
Ingen logo
Hvis du er ute etter et enkelt skilt med kanskje bare navnet ditt, er Prestige 64x15 mm ofte et godt valg. Vi anbefaler ikke å ha mer enn én tekstlinje på 64x15 mm Prestige-skiltet, da dette kan bli for lite og teksten kan bli uleselig.
2) Arbeid med bakgrunnsfarger og -former
Når du har valgt størrelsen på skiltet og lagt til logoen din og et antall tekstlinjer, er neste trinn å velge bakgrunnsfarge. I mange tilfeller er en ensfarget bakgrunn det beste valget, eller alternativt våre alternativer for børstet gull og børstet sølv.
Designene ovenfor viser et godt eksempel på hvordan du bruker vårt børstede gull bakgrunnsalternativ (øverst til venstre), et godt eksempel på en ensfarget bakgrunn (øverst til høyre), en god bruk av en flerfarget bakgrunn (nederst til venstre) og til slutt en dårlig bruk av en farget virvel (merket med en rød X).
Problemer med designet ovenfor
Den fargede virvelen vist på designet med den røde X-en ovenfor illustrerer en
vanlig feil og gir nesten alltid et skilt som er vanskelig å
lese. Formen som er valgt for dette skiltet er en konstant kurve som presenterer
flere problemer. For det første gjør det å justere teksten veldig vanskelig, det er ingen åpenbare grenser å innrette seg etter. For det andre reduserer det arealet
tilgjengelig for å plassere tekst uten å krysse over fargeskillet. Som en
generell regel, bør ikke tekst krysse et fargeskille og hvis du skriver
på mørk bakgrunn bør du alltid bruke lyse farger på teksten og
omvendt.
Logoer og bakgrunnsfarger
Hvis logoen din er lagret som en JPEG, vil du ofte oppdage at den har en
hvit blokk rundt utsiden. Dette er greit hvis du skal plassere
logoen på hvit, gull eller sølv bakgrunn, da vises den ikke, men hvis du plasserer den på en farget bakgrunn vil den vises.
Som vist i det andre av de to skiltene ovenfor, anbefaler vi alltid å plassere logoer med denne hvite blokken på en hvit, sølv eller gull bakgrunn. Hvis du har en annen versjon av logoen din (kanskje en PNG- eller GIF-fil) som har en gjennomsiktig bakgrunn, vil den se mye bedre ut på den originale bakgrunnen:
3) Tekstjustering
Å velge justering av teksten er en annen avgjørelse som må vurderes. Som en generell regel, hvis du er i tvil, midtjuster teksten der det er mulig. Enten i hele skiltbredden eller mellom kanten av en logo og kanten av skiltet hvis en logo er inkludert.
Et dårlig eksempel på tekstjustering er vist i de to bildene nedenfor. Hvis du skulle designe skiltene nedenfor med teksten venstrejustert, ser det fint ut med et langt navn og stillingstittel som i eksempelet til venstre nedenfor, men når de kortere navnene og stillingsbetegnelsene produseres, blir det mye mellomrom slik at skiltet ser ujevnt ut, som vist i eksempelet til høyre nedenfor.
For å forbedre situasjonen vil vi anbefale å sentrere teksten over hele merket. Dette bidrar til å jevne ut den hvite bakgrunnen, og skaper et mer helhetlig design:
Name Badges International (Norge)
Vaktrommet A/S
Myrhaugen 17C
0752 Oslo
(+47) 92697497
info@namebadgesinternational.no